"Działania na rzecz dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami to priorytet Ministerstwa Edukacji Narodowej" - napisała minister edukacji narodowej Anna Zalewska w liście do dyrektorów poradni psychologiczno-pedagogicznych. "Głównym celem wprowadzonych przez nas rozwiązań jest włączenie każdego ucznia do grupy rówieśniczej oraz zapewnienie wszechstronnej pomocy, dostosowanej do jego sytuacji i stanu zdrowia" - dodała w liście.
Anna Zalewska poprosiła dyrektorów poradni psychologiczno-pedagogicznych o zwrócenie szczególnej uwagi na możliwości elastycznej organizacji kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, które działają już od niemal roku. Wyjaśniła, że w związku ze zbliżającym się nowym rokiem szkolnym wielu rodziców występuje do zespołów orzekających o wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla ich dzieci, a także orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania.
Przypomniała, że indywidualne nauczanie nie powinno być utożsamiane z formą kształcenia uczniów z niepełnosprawnościami, którzy powinni uczyć się w szkole ze swoimi rówieśnikami. "Przepisy w tej kwestii zostały doprecyzowane i od 1 września 2017 roku każdy uczeń z niepełnosprawnością posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego - jeśli takie są jego potrzeby - ma prawo zarówno do indywidualnych zajęć organizowanych w szkole, jak i zajęć organizowanych w mniejszej grupie" - zaznaczyła Anna Zalewska.
Wyjaśniła, że wymiar i czas trwania tych zajęć zależy od potrzeb i możliwości ucznia, o czym decyduje zespół nauczycieli i specjalistów w szkole, opracowując indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny. Natomiast uczniowie chorzy, którym stan zdrowia umożliwia chodzenie do szkoły, ale powoduje trudności w funkcjonowaniu wymagające zajęć w formie indywidualnej, mogą być objęci zindywidualizowaną ścieżką kształcenia. Obejmuje ona zajęcia wspólne z klasą i zajęcia indywidualne z uczniem w szkole.
Indywidualne nauczanie jest organizowane jedynie dla tych uczniów, którzy ze względu na chorobę nie mogą chodzić do szkoły. Uczestniczą w swoich domach w zajęciach prowadzonych przez nauczycieli. Indywidualne nauczanie odbywa się na podstawie orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego albo orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania.
Ośrodek Rozwoju Edukacji we współpracy z MEN przygotował poradnik "Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego", w którym omówiono nowe rozwiązania prawne i podano praktyczne przykłady organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, kształcenia specjalnego i indywidualnego, obowiązkowego rocznego wychowania przedszkolnego oraz indywidualnego nauczania.
Źródło: www.rynekzdrowia.pl