maj 12, 2020

"Odwiedziny z podnośnika" w domach opieki ORPEA Polska

"Mamusiu, ale się cieszę, że Cię widzę. Kochana moja, nareszcie", "Zobaczysz Tato, to się wszystko zaraz skończy i od razu się spotkamy", "Mamo, bądź silna, kobiety w naszej rodzinie są silne, pamiętaj" - takie rozmowy towarzyszyły niezwykłym "spotkaniom z podnośnika", które zorganizowała w swoich domach opieki Grupa ORPEA Polska. Łzy wzruszenia, przesyłane buziaki, słowa otuchy, serca rysowane w powietrzu - trudno oddać słowami emocje rodzin i mieszkańców, którzy spotykają się w tej nietypowej formie.

ORPEA Polska wstrzymała możliwość odwiedzin w domach opieki już na początku marca, kierując się troską o zdrowie i bezpieczeństwo mieszkańców - osób starszych, często chorych - najbardziej narażonych na ryzyko zarażenia koronawirusem.

- Rozłąka jest bardzo trudna zarówno dla naszych podopiecznych, jak i ich najbliższych. Możliwość odwiedzin w naszych domach opieki, bez wcześniejszej zapowiedzi i praktycznie przez cały dzień 7 dni w tygodniu, jest w corocznym Badaniu satysfakcji najbardziej cenionym przez rodziny aspektem naszej działalności. W momencie jej wstrzymania poczuliśmy się zobowiązani do zapewnienia takich form kontaktu, które choć trochę ukoją ból rozłąki. Dlatego wprowadziliśmy dedykowane numery telefonów i komórki, na które dzwonią rodziny, a personel podaje telefon mieszkańcom, rozmowy przez Skype i WhatsApp, możliwość przesłania przez rodzinę maila czy przekazania listu, który jest przekazywany lub czytany podopiecznemu oraz "spotkania przez szybę". Akcja "odwiedziny z podnośnika" to jeszcze jedna forma spotkania, którą organizujemy w naszych domach opieki, które nie są parterowe. Wcześniej takie spotkanie zorganizował dom opieki Grupy ORPEA w Belgii. Postanowiliśmy skorzystać z dobrych wzorców również w Polsce - mówi Beata Leszczyńska, Prezes Zarządu ORPEA Polska.

Gdy bliscy mieszkańców dowiedzieli się o możliwości "odwiedzin przez szybę" we wszystkich trzech domach objętych akcją (Rezydencja DĄBRÓWKA w Warszawie, Rezydencja Na Dyrekcyjnej we Wrocławiu, Dom opieki i Klinika Wentylacji Respiratorem KONSTANCJA) bardzo szybko zgłosiło się kilkanaście rodzin chętnych do skorzystania z tej formy kontaktu z bliskim. Chociaż nie można otwierać okna, rozmowa telefoniczna przez szybę daje poczucie, że to spotkanie bardziej normalne niż mogłoby się wydawać. Niektóre spotkania trwają nawet pół godziny.

Podnośnik zapewniają bezpłatnie lokalne firmy współpracujące (w Warszawie Mostostal Warszawa, w Bielawie w gm. Konstancin Jeziorna firma Project Management, a we Wrocławiu firma Ekocentrum). Na podnośniku mogą być maksymalnie dwie osoby dorosłe. Podnośnik podjeżdża do okien pokoi z kilku stron budynku, by wszystkie chętne rodziny - czasem mieszkańców leżących, w stanie apalicznym - mogły się po prostu zobaczyć. Część osób słyszy się, mówiąc przez szybę bez telefonu, natomiast dla części - jeśli jest taka potrzeba - zapewniane jest połączenie telefoniczne.

Rodziny, które wzięły udział w akcji, wyrażały ogromną radość  z możliwości takiego spotkania i nadesłały wiele podziękowań pod adresem personelu domów opieki: "Spełniliście moje marzenie", "Zrobiliście SUPER wydarzenie! Gratuluję! Naprawdę było warto napracować się, bo włożyliście w to przedsięwzięcie dużo pracy i serca!", "Wspaniały pomysł choć strach był olbrzymi, ale profesjonalizm, zaangażowanie i serdeczne podejście organizatorów tego przedsięwzięcia zminimalizowały lęk".

Więcej możecie zobaczyć w reportażu z weekendowego wydania "Dzień dobry TVN".

Źródło: ORPEA Polska


Solidarni z Ukraina
raport deinstytucjonalizacja
raport opieka długoterminowa
Dołącz do Koalicji
Jeśli jesteś za budową w Polsce nowoczesnego systemu wsparcia osób niesamodzielnych, przyłącz się.
Dołącz do nas