Rzecznik Praw Pacjenta kilkukrotnie spotkał się z firmą zarządzającą ChatemGPT, aby porozmawiać, w jaki sposób nowoczesne rozwiązania mogłyby przysłużyć się pacjentom, np. poruszać się w systemie ochrony zdrowia - zdradził nam Jakub Adamski w podcaście "Stechtoskop". Padło zapewnienie, że będą wprowadzane pilotażowo.
Gościem niedawnego podcastu Rynku Zdrowia "Stechtoskop" był adwokat Jakub Adamski, dyrektor Departamentu Współpracy w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta.
Redakcja RZ rozmawiała z nim m.in. o tym, że wśród pacjentów i lekarzy coraz bardziej upowszechnia się wykorzystywanie sztucznej inteligencji. Ci pierwsi próbują pytać np. ChatGPT o porady zdrowotne, drudzy zaś eksperymentują z rozpisywaniem terapii. W przestrzeni medialnej pojawia się zaś wiele artykułów na temat skuteczności zdawania egzaminów lekarskich przez SI.
Zapytaliśmy Jakuba Adamskiego, czy Biuro Rzecznika Praw Pacjenta wyobraża sobie w przyszłości wykorzystywanie chatbotów wspieranych sztuczną inteligencją do edukowania pacjentów? Zaskakująco, gość poinformował, że Biuro RPP kilkukrotnie spotkało się z firmą OpenAI (odpowiadającą za wspomniany ChatGPT). Podkreślił, że nie można uciec od rzeczywistości, w której pacjenci będą chcieli korzystać z nowoczesnych rozwiązań.
- Prywatnie posiadam wersję ChatGPT zasilonego danymi z Nawigatora Pacjenta (poradnika przygotowanego przez Biuro RPP - przyp. red.). Rozważaliśmy udostępnienie jej na stronie internetową, aby dać alternatywny sposób odpytywania bazy wiedzy. Aczkolwiek myślę, że jakość odpowiedzi nie jest na tyle satysfakcjonująca, aby to dziś zrobić - przyznawał Jakub Adamski.
Ekspert zaznaczał, że prawdopodobnie z czasem będzie jednak można powierzyć sztucznej inteligencji funkcję udzielania pacjentom wskazówek co do poruszania się w systemie ochrony zdrowia. To tylko kwestia zasilenia algorytmu odpowiednią liczbą rzetelnych danych.
Dodajmy, że 11 czerwca, w trakcie konferencji AI&Medtech CEE poinformowano, że Rzecznik Praw Pacjenta planuje pilotaż tego rozwiązania.
Źródło: www.rynekzdrowia.pl